دسته‌بندی نشده

آموزش تعمیر لباسشویی

برای تعمیر ماشین لباسشویی خود باید از مهارت و یا علم تعمیرات انواع لباسشویی آشنا باشید و با خواندن این مقاله هم نکاتی را فرا گیرید و با آموزش تعمیر لباسشویی تا در راستای تعمیرات لباسشویی خود بتوانید درست اقدام کنید و آسیب های بیشتری به لباسشویی خود نزنید.

در صورت بروز مشکلی برای ماشین لباسشویی با مرکز تک ریپیر تماس گرفته تا به شما مشاوره رایگان دهند وبا خواندن این مقاله آموزش تعمیر لباسشویی را فرا گیرید و خودتان لباسشویی خراب را تعمیر کنید.

تاریخچۀ مختصر ماشین های لباسشویی

بشر در تعریف فلسفی زبان شناسی «حیوان ابزار ساز» معرفی شده است و حقیقتاً انتخاب این صفت برای او بسیار به جا و درست بوده است. انسان از دیرباز به فکر ساختن ابزارها و وسایلی بوده که زندگی را برای خود و همراهانش آسان تر کند و از همان زمان تا به امروز برای رسیدن به این هدف خود گام به گام پیش آمده است.

یکی از این گام های بلند در ساختن وسیله های کاربردی برای رفاه حال بشر، اختراع ماشین های لباس شویی بود. ماشین لباسشویی که در ابتدا اغلب افراد آن را با نام ماشین رخت شویی می شناختند، ماشینی بسیار کاربردی برای شستن انواع مختلف لباس و پوشاک است. شستن لباس ها با دست، منجر به تمیزی کامل آنها نمی شد؛ چرا که لازم بود آب پرفشار به بافت پارچه ها برخورد کند و با چرخش های پی در پی، لکه های چربی و… تمیز شوند. مسلم است که این کار در شست و شوی دستی لباس ها قابل انجام نبود و نیاز جدی به ماشینی که این کار را برای انسان ها انجام دهد، احساس می شد.

شما دوستان عزیز میتوانید در ادامه مطلب با کلیک کردن روی لینک مقاله آموزش تعمیر لباسشویی را مطالعه فرمایید .

آموزش تعمیر لباسشویی
آموزش تعمیر لباسشویی

ماشین های لباسشویی چه انواعی دارند؟

ماشین لباسشویی ها دو نوع نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک دارند.

ماشین های لباسشویی نیمه اتوماتیک:

ماشین لباسشویی نیمه اتوماتیک به آن دسته از ماشین های لباسشویی گفته می شود که در کنار نیروهای الکترومکانیکی که در سیستم آن ها وجود دارد، باید برای تکمیل فرایند شستشو در آن ها نیروی انسانی هم وارد کار می شود و باید کارهایی مثل آب گیری از لباس ها، تخلیه شدن آب اضافی، و استفاده از دور خشک کن، توسط این نیروی انسانی انجام شود.

ماشین های لباسشویی تمام اتوماتیک:

ماشین های لباسشویی تمام اتوماتیک، ماشین هایی هستند که بعد از گذاشتن لباس ها در محفظۀ آن ها و تنظیمات مربوطه برای هر بار شستشو، هیچ نیازی به حضور و دخالت نیروی انسانی نیست و ماشین تمام مرحله ها را به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می دهد.

لباسشویی های تمام اتوماتیک، خود، دو نوع مختلف دارند:

  1. گروهی که مخزن لباس آن ها روی محوری افقی تعبیه شده است و نام آن مدل یوغی می باشد.
  2. گروهی که مخزن لباس آن ها روی محور عمودی تعبیه شده است و نام آن مدل چرخان عمودی می باشد.

­­

آموزش تعمیر لباسشویی
آموزش تعمیر ماشین لباسشویی

آموزش تعمیر لباسشویی و اصول کار ماشین های لباسشویی نیمه اتوماتیک و اجزای تشکیل دهندۀ آن ها:

این نوع از ماشین ها بسته به ظرفیت موتور و پمپ تخلیه­ شان و همچنین جنس مخزن و بدنه، و یا داشتن گزینه­ هایی مانند گرمکن، چند جهته یا تک جهته بودن موتورهای شستشو، به چند دسته تقسیم می شوند که هر کدام مختصات ویژه ای دارند:

  1. ماشین لباسشویی ساده ای که بدنۀ پلاستیکی دارد:

مختصات:

پمپ تخلیه و گرمکن ندارد.

بدنه و مخزنشان پلاستیکی است.

وزن کمی دارد.

استفاده از آن، با خطر برق گرفتگی همراه نیست.

روشن و خاموش شدن آن توسط کلیدی دو وضعیتی انجام می شود.

2. ماشین لباسشویی ساده ای که گرمکن و بدنۀ فلزی دارد:

مختصات:

دارای گرمکن است.

پروانۀ مختص شستشوی آن، بر روی محور موتور چفت و پیج می شود.

بدنۀ آن از آهنی که پوشش لعابی دارد و یا از استیل ساخته شده است.

موتور تک فازی دارد که خازن دائمی دارد.

برای پیشگیری از برق گرفتگی، سیم اتصال به زمین در آن تعبیه شده است.

. ماشین لباسشویی ای که تسمه و گرمکن دارد:

مختصات:
برای به راه انداختن موتور یک تایمر مکانیکی دارد.

گرمکن آن در کف قرار دارد و با یک کلید چراغ دار روشن و خاموش می شود.

پروانۀ شستشوی آن بر روی دیوارۀ مخزن تعبیه شده است؛ ولی در بعضی از انواع آن، پروانه روی کف لباسشویی قرار دارد.
موتور آن تک فاز است و خازن دارد و همچنین در یک یا دو جهت می چرخد، و روی پایۀ فلزی که زیر اتاقک شستشو قرار دارد، تعبیه شده است.
پولی و تسمه ای که به آن وصل شده است، حرکت چرخشی موتور را به شفت و پروانه ای که مختص شستشوست، منتقل می کنند.

  • ماشین لباسشویی ای که بدنۀ دو قسمتی بدون گرمکن دارد:
    مختصات:

بدنه اش دو قسمت دارد.

راه اندازی آن توسط کلید دو وضعیتی انجام می شود که چراغ ندارد.

بدون گرمکن است؛ اما تسمه دارد.

مختصات:

پمپ تخلیۀ گرم کننده و ترموستات دارد.

راه اندازی و کنترل شدن آن توسط یک تایمر مکانیکی 8 دقیقه ای انجام می شود.

موتور آن تک فاز است و فقط به یک جهت می چرخد. حرکت چرخشی آن را هم پولی سر موتور، پولی و شفت و تسمه، به پروانۀ شستشو منتقل می کنند.

 یک خازن دائمی نیز دارد.

این ماشین برای راه اندازی گرمکن، پمپ تخلیه و وضعیت قطع خود، یک کلید چند وضعیتی دارد.

آموزش تعمیر لباسشویی واصول کار ماشین های لباسشویی تمام اتوماتیک و اجزای تشکیل دهندۀ آن ها:

ماشین را بعد از ریختن لباس ها در محفظۀ البسه و برنامۀ شستشوی مورد نظر روشن می کنند. بعد از به راه افتادن ماشین و خیس شدن آن ها مخزن شروع به چرخش می کند. همزمان با این مرحله المنت گرم کننده (هیتر) فعال می شود و شروع به گرم کردن آب می نماید. پودر شستشوی مخصوصی که با آب گرم مخلوط شده است، لکه های چرک و چربی ها را داخل خودش حل می کند و در این مرحله موتور با دور کند حرکت می کند تا لباس ها به خوبی و کامل تمیز شوند.

بعد از گذشت این مرحله، قسمتی که مربوط به خارج کردن آب های کثیف است (پمپ آب) فعال می شود و آب های کثیف را تخلیه می کند. سپس دوباره مرحلۀ بعدی آب گیری ماشین شروع می شود. بعد از اینکه این مرحله هم تمام شد، آب کشیدن لباس ها آغاز می شود که معمولاً طی سه مرحله انجام می شود.

مرحلۀ پایانی مربوط به فعال شدن خشک کن است. در حالی که موتور خشک کن دور تند را راه اندازی می کند، پمپ آب هم فعالیت خود را آغاز می کند که طی کار پمپ در این مرحله، بیشترین میزان آب لباس ها از آن ها گرفته و تخلیه می شود. البته شایان ذکر است که در برخی از انواع لباسشویی های تمام اتوماتیک یک خشک کن مخصوص تعبیه شده است و وظیفۀ آن حرارت دادن به لباس هاست که آن ها را به صورت کامل خشک کند.

آموزش تعمیر لباسشویی
آموزش تعمیر لباسشویی

آموزش تعمیر لباسشویی هنگام کار و نکات ایمنی که باید رعایت کرد؟

  1. پیش از آموزش تعمیر لباسشویی مطمئن شوید که علامت استاندارد روی محصول شما و جعبۀ آن هست و همچنین محصول شما برچسب مصرف انرژی دارد. تا حد امکان ماشین هایی را بخرید که کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشند.
  2. باید دقت کنید که ماشین برای انجام عمل شستشو چه نوع اختیارها و امکان هایی به شما می دهد و بسته به نیازتان محصولی را انتخاب کنید. مثلاً بعضی ماشین ها به شما امکان می دهند که تعداد دورهای آبکشی لباس ها را خودتان انتخاب کنید و یا اینکه لباس ها با آب گرم شسته شوند یا سرد و یا ولرم. مجموعۀ این نکات منجر می شود که مصرف برق و آب ماشین پایین تر بیاید و بهینه شود.
  3. البته اغلب، کارخانۀ سازندۀ ماشین معین می کند که میزان مصرف برق محصولش چقدر باشد. پرمصرف ترین ماشین در هر ساعت 3.5 کلیو وات برق مصرف می کند، و کم مصرف ترین نوع آن 1.5 کلیو وات در ساعت مصرف برق خواهد داشت
  4. در کنار توجه به تمامی نکاتی که ما در اینجا ذکر می کنیم، به یاد داشته باشید که دفترچۀ راهنمای لباسشویی واستفادۀ محصولی را که خریده اید، پیش از راه اندازی و نصب حتماً مطالعه فرمایید.
  5. فیلترها و محفظه های مخصوص پودر شستشو را هر چند وقت یک بار به دقت تمیز کنید. به طور کلی، تمیز کردن پیوستۀ اجزا و قطعات ماشین لباسشویی و تمام وسایل برقی دیگر، منجر به افزایش طول عمر آن ها و کم شدن میزان مصرف برقشان می شود.
  6. اگر برایتان مقدور است که لباس های شسته شده را در هوای آزاد و در زمانی نسبتاً طولانی تر خشک کنید، تا جایی که می توانید از تعداد دورهای کم برای آبکشی لباس ها استفاده کنید؛ چرا که هرچقدر تعداد دور آبکشی در دقیقه زیادتر باشد، مصرف انرژی ماشین را بیشتر می کند. در ضمن خشک کردن بیش از اندازۀ لباس ها در داخل ماشین لباسشویی، آن ها را چروک خواهد کرد. بهتر است وقتی که لباس ها کمی رطوبت دارند عمل شستشو را پایان دهید.
  7. ماشین لباسشویی و سایر وسایل برقی را در ساعت های اوج مصرف انرژی روشن نکنید. در این ساعت ها تقاضا و نیاز برای مصرف برق بیشتر است و در صورت مصرف بیش از اندازه، به شبکه های برق فشار می آید که منجر به اتصالی یا قطعی برق خواهد شد.
  8. قبل از پرشدن کامل مخزن لباسشویی از لباس، آن را روشن نکنید که در هزینه هایتان صرفه جویی شود.
  9. اگر می خواهید در یک روز بیش از یک بار ماشین لباسشویی را روشن و از آن استفاده کنید، به یاد داشته باشید که فاصلۀ هر شستشو با شستشوی بعدی باید حداقل دو ساعت باشد.
  10. ماشین لباسشویی را در جاهایی که تابش مستقیم نور خورشید بر روی آن وجود داشته باشد، یا در معرض بارش برف و باران باشد قرار ندهید.
  11. لباسشویی در هنگام نصب باید حداقل 5 متر با دیوار فاصله داشته باشد و اندازۀ آن متناسب با فضایی باشد که به آن اختصاص داده اید، و بزرگ تر از آن نباشد که به سختی در آنجا جا بگیرد و برای تراز شدن آن در جای موردنظر، باید آن را با پیچ های تنظیم زیرش تراز کرد.
  12. تایمر شمار ماشین های لباسشویی فقط باید در جهت عقربه های ساعت چرخانده شوند؛ در غیر این صورت می شکنند.
  13. بهتر است برای شستشوی لباس ها پودرهایی را که زیاد کف می کنند انتخاب نکنید، و از پودرهایی استفاده کنید که کف های کنترل شده دارند.
  14. وقتی تایمر ماشین را روی برنامۀ خاصی تنظیم و ماشین را فعال کردید، حین انجام عمل شستشو اندازۀ تایمر را عوض نکنید و آن را جا به جا ننمایید. چون پلاتین های داخل تایمر که جریان برق در آن ها وصل است، هنگام قطع شدن جرقه می زنند که همین امر موجب آسیب دیدن چرخ دنده و استهلاک آن می شود. اگر خواستید تایمر را جا به جا کنید و یا برنامۀ شستشوی ماشین را حین کار کردن عوض کنید، باید ابتدا ماشین را خاموش کنید و سپس این کار را انجام دهید.
  15. به هیچ عنوان قبل از پایان عمل شستشو و متوقف شدن مخزن به طور کامل، در ماشین لباسشویی را باز نکنید.
  16. به محض خاموش شدن ماشین، شیر آب متصل به آن را که به آب شهر متصل است، ببندید.
  17. اگر لباس هایی که می خواهید بشویید پاره هستند یا دکمۀ شُل و زیپ خراب و… دارند، ابتدا پارگی ها را بدوزید، دکمه ها را سفت کنید و زیپ ها را تعمیر نمایید. همچنین به یاد داشته باشید که زیپ لباس ها هنگام شستشو بهتر است بسته باشد.
  18. جیب های لباس ها را قبل از شسته شدن بررسی کنید و مطمئن شوید که اشیایی مثل سوزن، کلید، سکه، آهن ربا و… داخل آن ها نباشد.
  19. از باز بودن شیر آب و متصل بودن ماشین به برق، هنگام روشن کردن آن، اطمینان حاصل کنید.
  20. از باز بودن مسیر تخلیۀ آب های اضافی و کثیف و سالم بودن لوله های تخلیۀ آب یا شلنگ های تخلیۀ آب مطمئن شوید.
  21. وقتی کار شستشوی لباس ها به پایان رسید، آب های اضافی ای را که داخل لاستیک دور در ماشین لباسشویی جمع می شوند، با یک پارچۀ نخی کاملاً تمیز و خشک کنید.
  22. از پودرهای شستشوی دستی که مخصوص ماشین نیستند، هیچ وقت استفاده نکنید.
  23. لباس ها را با توجه به رنگ، نوع پارچه و میزان کثیفی شان جدا کنید و بشویید. همچنین بهتر است برای حفاظت بیشتر از کیفیت لباس هایی که جنس پارچۀ لطیف، نازک و حساسی دارند، آن ها را با دست بشویید.
  24. بیش تر از حجم استاندارد ماشین که معمولاً براساس کیلوگرم تعیین می شود، در داخل مخزن آن لباس قرار ندهید. این کار به موتور وسیلۀ شما آسیب خواهد رساند.
  25. برای جلوگیری از سفید شدن و لک شدن لباس های سیاه بعد از شستشو، بهتر است به جای پودر، از مایع ها و ترکیباتی که برای این کار وجود دارد استفاده کنید.
  26. اگر برنامه ای را برای شستشوی لباس هایتان انتخاب کرده اید که سریع تر و طی زمان کوتاه تری آن ها را بشوید، در محفظۀ پودرتان هم مقدار کمتری نسبت به همیشه پودر بریزید؛ چرا که در برنامه های گفته شده، دورهای چرخش ماشین نسبت به قبل کم تر است و در صورت زیاد بودن پودرش، لباس ها خوب و تمیز آبکشی نخواهند شد.
  27. ماشین لباسشویی خود را هر چند وقت یک بار و با تماس با نمایندگی فروش آن سرویس و بررسی کامل کنید، که عمر و ماندگاری بیشتر و مفید تری داشته باشد.

با پر کردن فرم زیر و شرح خرابی دستگاه خود کارشناسان ما با بررسی مشکل دستگاه شما تکنسین مربوطه را برای رفع مشکلتان به محل مورد نظر اعزام مینمایند:

[gravityform id=”5″ title=”true” description=”false” ajax=”true”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *